miércoles, 14 de marzo de 2007

Jon Sobrino



He trobat a casa un llibre del Jon Sobrino. La veritat es que no l'he llegit. Crec que me'l va regalar la meva dona quan festejaven. Al diari El Pais sortien l'altre dia la llista dels darrers sancionats pel Vaticà. M'ha sorprès trobar a la llista Anthony de Mello, una de les meves lectura d'adolescència, que també està a la meva llibreria. No sé si em preocupa o ja m'està bé tenir llibres que potser fa cinc segles s'haurien considerat prohibits. Recomano la carta que Sobrino ha enviat al seu superior Peter Hans Kolvenbach. A part, de la tendresa i la calma que desprèn, molt allunyat de postures radicals, es interessant les consideracions pràctiques que fa de les conseqüències de la seva sanció. Al text demana disculpes als seus companys d'universitat perquè no podrà continuar les seves classes. Entre les persones que cita s'hi troba el pare Rafael de Sivatte, que ens visita per Lleida molt sovint, concretament a la Parròquia de Sant Ignasi de Loiola. Desprès de dies de rumors el Vaticà ha fet pública avui la decisió amb un aclariment.

Les llibreries ja buscaven aquest matí les obres sancionades. "Jesucristo liberador. Lectura histórico-teológica de Jesús de Nazaret (Madrid, 1991) y La Fe en Jesucristo. Ensayo desde las víctimas (San Salvador, 1999).Cristianisme i Justícia en una nota de premsa, crec que molt encertada, ens recordava el llistat de teòlegs que després de rebre el primer advertiment (Una targeta groga), van esdevenir claus per entendre la teologia actual. Però la sanció a Sobrino s'acumula a les rebudes per Leonardo Boff i altres mestres de la teologia del alliberament. De fet, crec que és la primera durant el mandat de Benet XVI. Esperem que no marqui la línia a seguir.

1 comentario:

eloi dijo...

Jo m'he llegit a fons les dues cristologies d'en Jon Sobrino i li estic molt agraït perquè m'ha fet veure que la ressurrecció cristiana no es pot concebre en clau egoïsta (interés per la pròpia eternitat, en clau platònica. El que tant turmentava a Miquel de Unamuno)i crec que no estic dient cap heretgia.